Vitamín B a jeho význam a účinky

Vitamín B patrí do rodiny vitamínov vo vode rozpustných  ako je vitamín A alebo C. Je to skupina ôsmich chemicky odlišných vitamínov, ktoré sa v kombinácii spoločne označujú ako komplex vitamínu B. Vitamíny B majú v tele mnoho rôznych funkcií. Je dokázané, že podporujú premenu potravy na energiu a tým znižujú pocity únavy. Tiež pomáhajú udržiavať zdravý nervový systém a optimálne psychické funkcie. V dôsledku toho môžu ponúknuť úľavu od úzkosti a depresie. Niektoré vitamíny B sú tiež dôležité pre udržanie zdravých vlasov, pokožky a nechtov.

Vitamín B1

Vitamín B1, známy aj ako tiamín, pomáha premieňať potraviny na energiu, zohráva úlohu pri svalových kontrakciách a podporuje normálnu funkciu nervového systému. Navyše sa často nazýva „anti-stresový“ vitamín, pretože má schopnosť chrániť imunitný systém.

Možno ho nájsť v: celé zrná, fazuľa, špenát, kapusta, droždie, orechy, slnečnicové semená, bravčové mäso a červené mäso.

Vitamín B2

Tiež známy ako riboflavín, vitamín B2 pomáha nášmu telu rozobrať a používať sacharidy, tuky a bielkoviny vo vašej strave. Je dôležitý pre rast tela a tvorbu červených krviniek.

Nachádza sa v: mandlách, divokej ryži, vajciach, ružičkovom kele, špenáte, brokolici, lososovi a hovädzom mäse.

Vitamín B3

Tiež známy ako niacín alebo niacínamid, pomáha tráviacemu systému, pokožke a nervom fungovať. Okrem toho podporuje produkciu bunkovej energie a zvyšuje HDL cholesterol (dobrý cholesterol).

Možno ho nájsť v: hovädzom mäse, hydine, rybách, strukovinách, orechoch, vajciach, fazuli a zelenine.

Vitamín B5

Vitamín B5, známy tiež ako kyselina pantoténová, je potrebný pre naše telo, aby rozložil tuky a sacharidy na energiu. Okrem toho je potrebné, aby naše telá produkovali hormóny, ktoré sú potrebné pre rast. Pri tomto procese je B5 nápomocný.

Nachádza sa v: takmer každej skupine potravín – jej názov to dokonca hovorí. Pantothenic pochádza z gréckeho slova pantoten, čo znamená „všade“. Bohaté zdroje zahŕňajú organové mäso, vaječný žĺtok, celé zrná, avokádo, orechy, šošovicu, brokolicu, kapustu a mliečne výrobky.

Vitamín B6

Vitamín B6, známy aj ako pyridoxín, sa podieľa na viac ako 100 bunkových reakciách v celom tele a pomáha pri udržiavaní rôznych telesných funkcií v najlepšom prípade. Pomáha organizmu metabolizovať aminokyseliny z našej potravy, budovať nové červené krvinky a zapája sa do nálady a spánkových vzorcov, pretože pomáha telu produkovať serotonín, melatonín a norepinefrín. Pivo obsahuje značné množstvo vitamínu B6 a to je aj jeden z dôvodov, prečo sa po ňom dobre zaspáva.

Nachádza sa v: mäse, hydine, vajciach, rybách, banánoch, bobuliach, broskyniach, mrkve, špenáte, slnečnicových semenách a hnedej ryži.

Vitamín B7

Známy ako “krása” vitamín, vitamín B7, alebo biotín je obzvlášť známy pre podporu zdravých vlasov, pokožky a nechtov.

Nachádza sa v: jahodách, mäse, orgánoch, kvasniciach, bravčovom mäse, kuracom mäse, rybách, karfiole, vaječných žĺtkoch a orechoch.

Vitamín B9

Vitamín B9, známy tiež ako folát, je najčastejšie známy svojou úlohou v oblasti zdravia a vývoja plodu, pretože zohráva rozhodujúcu úlohu pri správnom vývoji nervového systému dieťaťa. Okrem toho podporuje rast červených krviniek.

Možno nájsť v: tmavo zelenej listovej zelenine, mäsových orgánoch, cukrovej repy, dátumoch, avokáde, fazuľa, losos a bulgur.

Vitamín B12

Tento vitamín B, známy tiež ako kobalamín, je tímovým hráčom. Pracuje s vitamínom B9 na produkcii červených krviniek a pomáha železu robiť svoju prácu – vytvárať proteín prenášajúci kyslík – hemoglobín. Vitamín B12 tiež pomáha regulovať a udržiavať zdravý centrálny nervový systém a taktiež sa používa pri tvorbe zdravej DNA.

Nachádza sa prevažne v potravinách živočíšneho pôvodu ako sú kuracie mäso, hovädzie mäso, ryby, bravčové mäso a mušle. Pretože sa vitamín B12 prirodzene vyskytuje v živočíšnych potravinách, ľudia, ktorí nekonzumujú mäso nemusia mať dostatok vitamínov skupiny B vo svojej strave a mali by zvážiť suplementáciu vitamínu B.

Príznaky nedostatku vitamínu B

Stres a zlá strava sú hlavnými príčinami nedostatku vitamínu B. Príznaky, ktoré zažívame sa môžu mierne líšiť v závislosti od toho, ktorý vitamín B chýba. Bežné príznaky zahŕňajú:

  • Chronická únava.
  • Úzkosť alebo depresia.
  • Neschopnosť vyrovnať sa.
  • Srdcové palpitácie alebo arytmie.
  • Slabý spánok.
  • Brnenie v rukách, prstoch alebo nohách.
  • Kožné problémy.

 

Štúdie potvrdili

Samozrejme, že  najprirodzenejším spôsobom ako držať hladiny našich vitamínov a minerálov v optime je širokým spektrom nutrične výživnej potravy. Tehotné ženy, starší dospelí, vegáni a tí, ktorí majú určité zdravotné obmedzenia, môžu mať prospech z užívania doplnku vitamínu B. Užívanie týchto doplnkov môže tiež zlepšiť náladu, kognitívne funkcie a príznaky depresie.

Tím Faktivity