Ako posilniť a podporiť imunitu

      V tomto článku by sme Vám radi prezradili veci, ktoré naozaj nie sú tajomstvá. No dnešná doba hektiky, preplnenosť médií dezinformáciami a nedostatok jednoduchosti tvoria akúsi bublinu v oblasti životného štýlu a zdravia. Tak ako teda posilniť imunitu? Pozrieme sa na fundamentálne fakty a jednoduché návyky, ktoré Vám pomôžu ku skvalitneniu vášho života, posilnenia imunity a vnesieme trochu poriadku a rovnováhy do sveta plného nedostatočných informácií.

Spôsoby Ako Posilniť imunitu

       Bez ohľadu na ročné obdobie je o naše zdravie a vitalitu postarané vďaka tvrdej práci nášho imunitného systému. Každú sekundu, každého dňa je odolnosť nášho organizmu vystavovaná rôznym cudzorodým látkam, infekciám a ochoreniam. Ako teda zlepšiť kvalitu nášho zdravia a posilniť imunitu? poznáme overené, podložené a prirodzené spôsoby ako organizmus naštartovať a ako dať podpore imunity zelenú.

So spánkom k lepšej imunite       

       Jedným zo spôsobov, ktorý je často podceňovaný je jednoducho odpočinok. Univerzálna dĺžka spánku 7-8 hodín je prežitá teória. Podstatný faktor, odzrkadľujúci kvalitu spánku je striedanie REM (Rapid eye movement = Rýchly pohyb očí) a non-REM spánkových cyklov. imunita a spánok sú úzko prepojené. Pri nedostatku spánku sa stávame zraniteľnejšími voči chorobám, aj bežným ako je prechladnutie. Naopak pri ochorení, náš imunitný systém signalizuje telu útlm, pretože  sa telo sa usiluje o regeneračné a uzdravujúce benefity spánku. Pri kvalitnom spánku sa dejú zázraky v celom tele a to už na bunkovej úrovni. Dochádza k bunkovej regenerácií, tvorbe rôznych hormónov a proteínov ako napr. cytokínov, ktorý sa zameriava na infekcie a zápaly a celkovej harmonizácií nášho lymfatického systému.

Dajte imunitnému systému zabrať!

       Pohyb a telesná námaha v sebe skrývajú hneď niekoľko výhod. Ak ide o pumpu pre imunitu, budeme hovoriť a kontinuálnej fyzickej aktivite, pretože pozitívne zmeny v imunitnom systéme sa dejú v dlhšom časovom horizonte. Podľa vedcov je prínosov pre zdravie niekoľko:

  • Fyzická aktivita môže pomôcť vypláchnuť baktérie z pľúc a dýchacích ciest. To môže znížiť našu šancu prechladnutia, chrípky alebo iného ochorenia.
  • Cvičenie spôsobuje zmenu protilátok a bielych krviniek (BK). BK sú bunky imunitného systému, ktoré bojujú proti chorobám. Tieto protilátky alebo BK cirkulujú rýchlejšie, takže môžu zistiť napadnutie organizmu skôr.
  • Krátke zvýšenie telesnej teploty počas a po cvičení môže zabrániť rastu baktérií. Toto zvýšenie teploty môže pomôcť telu lepšie bojovať s infekciou a zvýšiť imunitné reakcie organizmu.
  • Cvičenie spomaľuje uvoľňovanie stresových hormónov napr. kortizolu.

Stravovacie návyky – nosný stĺp imunity

       Je známym faktom, že domovom imunity (70-80%) je tráviaci trakt. Aby naši ochrancovia efektívne vykonávali svoju prácu potrebujú zdravú a pravidelnú výživu. Bavíme sa o potravinách, ktoré nie sú niekoľkokrát chemicky spracovávané a fortifikované. Potraviny, ktoré nám zabezpečila matka zem a sú nášmu telu vlastné. Správna nutrícia a vyživovanie organizmu je téma sama o sebe. Popri dodržiavaniu všeobecných zásad stravovania, teda vyvážený prísun makronutrientov ako sú uhľohydráty, tuky a bielkoviny, je potrebné vyzdvihnúť aj mikronutrienty. Hovoríme o skupine potravín či látok, ktoré sú v tele zastúpene v malom no nie opomenuteľnom množstve. Zabezpečiť ich môžeme širokospektrálnou výživou, suplementáciou a rôznymi bylinami.

Vitamíny a minerály posilňujúce imunitu

  • Vitamíny A, C a E pomáhajú udržiavať štruktúru a funkciu hlienových buniek obklopujúcich dýchací a tráviaci trakt a pôsobia ako bariéra proti infekciám. Vitamín A, C a E možno nájsť v farebnom ovocí a zelenine, najmä v tých, ktoré majú fialové, modré, červené, oranžové a žlté odtiene.
  • Vitamín D spolupracuje s bunkami T, „prirodzenými zabijakmi“ v tele, na boji proti infekciám a chorobám. Existuje len niekoľko zdrojov vitamínu D, ako je slnečné žiarenie, mlieko, obohatená ryža alebo sójové nápoje a konzervované ryby ako tuniaky a losos, takže je možno prospešné siahnuť po suplemente vitamínu D v tabletkovej forme.
  • Zinok je rozhodujúci pre normálny vývoj a fungovanie imunitných buniek. Zinok sa v tele nenachádza, preto je pravidelný príjem dôležitý pre zachovanie integrity imunitného systému. Najlepšie zdroje zinku  sú morské plody, mäso, semená, mliečne výrobky a varené sušené fazule, hrášok a šošovica.
  • Meď je kritickou súčasťou imunitného systému, ale presný proces ako meď funguje, zatiaľ nie je známy. Nedávne vedecké štúdie ukázali, že nedostatok medi má za následok zvýšenú náchylnosť na infekciu. Meď sa nachádza v morských rybách, orechoch, semenách, obilných otrubách a celých zrnách.
  • B vitamíny zahŕňajú tiamín, riboflavín, niacín, folát, vitamín B6, vitamín B12, biotín a kyselinu pantoténovú. Vitamíny typu B pracujú kolektívne aj individuálne v každej bunke a vykonávajú mnoho rôznych pracovných úloh. Nedostatky vitamínov B sú spojené s narušením imunitnej reakcie. B vitamíny sa nachádzajú v rôznych potravinách od obilnín, mliečnych výrobkov, zelenej listovej zeleniny, mäsa a rôznych alternatív. 
  • Probiotiká sú priateľské, živé organizmy, ktoré sú stráviteľné. Je to dobrý nápad zahrnúť probiotiká do našej stravy na podporu vhodných mikroorganizmov v našom čreve, zlepšenie trávenia, absorpcie vitamínov a imunity. Venujte pozornosť jogurtom s pridanými probiotikami a jedeniu iných fermentovaných, probioticky bohatých jedál. Probiotické potraviny sú medziiným kyslá kapusta, kefír a iné mliečne produkty s obsahom probiotických mliečnych kultúr.
  • Železo. Dostatočné množstvo je rozhodujúce pre zdravé imunitné funkcie a preukázalo sa, že deficit tohto minerálu poškodzuje imunitný systém. Potraviny bohaté na železo zahŕňajú mäso, ryby, hydinu, fazuľu, šošovicu, hrach, orechy, niektoré ovocie a zeleninu.

 

Suma sumárum 

       Netvrdíme, že na komplexné zdravie a kvalitu života vplývajú len primárne faktory ako je spánok, výživa a pohyb. a určite netvrdíme, že nie sú aj iné vhodné spôsoby a metódy. Hovoríme o spôsoboch, ktoré nám sú vlastné, vyskúšané časom a podložené výskumami. Adekvátne a kvalitné informácie pre vás – naších čitateľov sú nosným pilierom našej snahy. V blízkej dobe sa s Vami radi podelíme hlbším rozborom jednotlivých tém obsiahnutých v článku, ktorými sú: spánok, výživa a pohyb.

 

 So zdravím zdar!

Tím Faktivity wink